De reden waarom je deze leefstijl ook aan gaat, dat maakt niet uit. Belangrijk is dat jij de controle over je eigen leven krijgt en houdt. Je bent er van overtuigd dat een andere manier van levende sleutel is voor een betere gezondheid. De oermens wil je in jezelf vinden en houden.  Maar iedere keer mislukt dat, of je bent al vaker bezig geweest, gezonder te gaan leven en dan was je ineens weer maanden achter elkaar super slecht voor jezelf aan het zorgen. Veel alcohol, volop zoetigheid, laat naar bed hele avonden op de bank Netflixen, de pijn aan je lijf tijdens het bewegen weer volop aanwezig of kortademig. Iets in dit lijstje herkenbaar voor je? Of misschien zelfs allemaal?

Nieuwe gewoontes aanleren is echt heel lastig. Neem het jezelf dan ook niet kwalijk als het wel eens mislukt. Geniet een keer van dat stukje taart op een verjaardag of die avond met vrienden op het terras. Samen het leven vieren is heel belangrijk. We zijn sociale wezens. Het is bewezen dat het 66 dagen duurt voordat iets wat je wilt veranderen een gewoonte wordt. De meeste mensen struikelen halverwege die 66 dagen. Zorg dat je de moed hebt om gelijk weer verder te gaan. Immers de kleinste verandering maakt al een groot verschil.

 

Mijn tips voor de echte controle:

Vertel iedereen om je heen waar je mee bezig bent en waarom. Dit zal je weerstand opleveren. Mensen zullen zeggen zul je dat nou wel doen. Of nou dat zou niets voor mij zijn. Vaak gebeurt dit omdat ze het niet begrijpen of zelf bang zijn voor verandering.

Natuurlijk is het ook wel eens oprecht omdat degene die dat zegt niet wil dat je teleurgesteld zul worden.

Kijk eens rond of je een soulmate kunt vinden waarmee je ervaringen kunt delen. Of ga naar onze besloten facebookgroep waar je ervaringen kunt delen. Misschien kun je eens afspreken met iemand en samen een keer koken.

Schrijf je doelen op

Wat je doelen ook zijn schrijf ze op. Bijvoorbeeld ik wil gefocust worden. Of ik wil geen pijn meer hebben. Of mijn conditie moet verbeteren. Neem een schrift en schrijf iedere dag wat er beter of slechter gaat. Heb je een keer iets gegeten wat niet past. Dat geeft helemaal niets. Schrijf op hoe het kwam en ga gewoon verder. Het veranderen gaat niet vanzelf. Maar wel met vallen en opstaan. Als het dan eens fout gaat dan lees je gewoon even terug waarom je het ook alweer deed.

Jij bent degene die beter wil worden. Beter in je eigen lijf.

Hier een paar inkoppertjes waar iedereen die al eens op dieet is geweest al van op de hoogte is en een paar van mijzelf 😊.

  • Ga niet winkelen met een lege maag.
  • Maak een boodschappenlijst en hou je daar aan.
  • Als je trek krijgt neem dan een groot glas water of poets je tanden
  • Ga iets anders doen als je het even niet ziet zitten. Wandelen of een mooie yogaoefening. Bel iemand op die je lang niet hebt gesproken.
  • Vertel nog eens aan iemand dat je bent begonnen met een nieuwe leefstijl en waarom je dat doet.
  • Je vaste voorraad noten specerijen olie etc. hoef je als je het goed doet meestal maar 1 of 2 keer per maand aan te vullen dus ga in de supermarkt rechtstreeks naar de groenten-afdeling en neem dan de kortste afslag naar de kassa.
  • Haal je vis en gevogelte producten alleen bij een goede visboer en poelier. Hierdoor zie je de zakken snoep, koek en chips niet
  • Neem indien die er is de zelfscan kassa zodat je minder aankoopprikkels krijgt omdat je niet in een rij hoeft te wachten
  • Beloon jezelf met iets leuks als je er een week op hebt zitten. Een mooie kruidenplant voor in je keuken bijvoorbeeld, een fijne badolie een lekkere massage, een mooie film een goed boek. Kortom dat waar jij blij van wordt. Als het maar geen doos bonbons of een zoete cocktail met alcohol is 😊

Bedenk voor jezelf steeds kleine leuke dingen. Een mooi ommetje lopen in een andere omgeving. Of een koude bad in een totaal andere plaats. Een lekker kopje koffie in de zon op een terras. Ga een keer naar het museum of een concert. Kortom doe dat waar je echt blij van wordt.

 

Wat ons heeft geholpen om vrienden uit te nodigen voor het eten en ze een feestmaaltijd van deze recepten voor te schotelen. Allemaal waren ze verbaasd dat het zo lekker was, een paar nodigde zichzelf uit voor een volgende keer 😊

 

Hopelijk helpen deze tips jou om de controle over je leven te houden en met een sterk lijf de wereld aan te kunnen.